Het verband tussen zuurgraad lichaam en soepel bewegen

Op een mooie herfstochtend (het slaap nog uit de ogen wrijvend vanwege het toch wel redelijk vroege tijdstip) stonden wij van Lekker in m’n vel op een mooi landgoed in Doorn om deel te nemen aan een symposium over het bewegingsapparaat en de zuur-base balans. Een interessant onderwerp en niet alleen in professioneel opzicht, want het onderwerp sprak ons ook persoonlijk aan: wij hebben helaas beide een vorm van reuma. Vier uur lang hebben wij geconcentreerd en zeer geïnteresseerd geluisterd naar wat ons allemaal verteld werd over zuur-base en het bewegingsapparaat. Uiteraard delen wij onze opgedane kennis graag met u!
 
Wat is de pH en wat is een zuur base evenwicht?
Zoals u wellicht al weet is een neutrale pH heel erg belangrijk voor het lichaam. Wat pH precies is, en wat zuren en basen zijn, wordt een heel scheikundig verhaal. Belangrijker om te weten is dat een pH van 1 zeer zuur is, een pH van 7 neutraal en een pH van 14 zeer basisch. Ons bloed moet een pH hebben van tussen de 7,37 en 7,45. Dit luistert dus vrij nauw! Gelukkig reguleert ons lichaam dit evenwicht zelf. Dat is ons zuur base evenwicht. Is ons lijf echter langdurig te zuur? Dan ontstaat er een soort roofbouw op ons lichaam. Lees hieronder meer.
 
Weetjes over het zuur-base-evenwicht in ons lichaam:
  • Om gezond te blijven hebben we maar enkele voedingsmiddelen nodig: vis, vlees, groente, fruit en een beetje zaden en noten (nutriënten). Wist u dat u eigenlijk ruim een kilo groenten en fruit per dag zou moeten eten en dat die een heel gunstige invloed hebben op de pH?
  • Onze gezondheid wordt negatief beïnvloedt door aardappelen, granen, niet-zongerijpte tomaten, peulvruchten en soja. Deze maken de darm kapot (anti-nutriënten).
  • Het bloed moet een pH hebben van tussen de 7,37 en 7,45. Is het niet wonderlijk dat het lichaam dit zelf regelt? Hiervoor heeft het lichaam wel veel zink nodig om buffers te kunnen maken. Helaas zit er in onze voeding veel te weinig zink. Een supplement is daarom aan te bevelen. Om het zuur-base evenwicht in stand te houden heeft het lichaam ook calcium en magnesium nodig. Als dit onvoldoende in onze voeding zit dan worden deze mineralen uit onze eigen botten, spieren en kraakbeen gehaald. Dit is een lichaamseigen buffersysteem.
  • Als u uw urine test door middel van pH-meetstrips, komt u er waarschijnlijk achter dat u te zuur bent. Dit is niet verwonderlijk, bijna iedereen is tegenwoordig te zuur. Dit heeft alles te maken met onze voeding - die teveel zuurvormers bevat.
  • Een magnesiumtekort merken we zelf op door de volgende symptomen: een hoge bloeddruk, hartritmestoornissen, nekpijn en hoofdpijn in de vorm van een band om ons hoofd
  • De pH kunnen we zelf beïnvloeden door onze voeding. Daarnaast speelt stress een grote rol.
  • Er bestaat een lijst van zogenaamde PRAL-waarden waarmee we inzicht krijgen in welk voedingsmiddel verzurend dan wel basisch werkt voor ons lichaam. Zo kunnen we zelf uitrekenen of onze voeding in balans is.
  • Vegetariërs hebben vaak een ijzertekort en produceren daardoor te weinig energie. Sommige aminozuren zijn alleen uit dierlijke voeding te halen.  Aan te bevelen dierlijke voeding is vlees dat veel spiermassa bevat, oftewel, alles wat rent, vliegt of zwemt (geit, paard, duif, eend, alle vissoorten).
  • Indien het lichaam te zuur is dan heeft dit de volgende effecten op onze gezondheid:
    • de darmflora gaat kapot bij een te lage pH en spijsverteringsenzymen worden niet geactiveerd. De weerstand van het lichaam gaat achteruit.
    • er ontstaat spierafbraak
    • er ontstaat botafbraak (osteoporose)
    • er ontstaat kraakbeenafbraak (artrose)
  • Bij sporten kan spierpijn ontstaan. Dit betekent dat er melkzuur wordt gevormd in de spier. Te intensief sporten werkt dus verzurend voor het lichaam. Het is echter wel nodig om spierweefsel op te bouwen omdat hiermee de energieproductie toeneemt. Opbouwen van spierweefsel doen we met name door krachttraining. Indien echter de zuur-base balans niet in orde is ontstaan er snel bindweefselblessures. Goede voeding is daarom essentieel voor sporters.
 
Therapieadvies:
  • Bij herstel van darmflora: L-Glutamine, prebiotica (Darmocare Pre) en probiotica (Darmocare pro).
  • Bij herstel van de spieren: aanpassing voeding; meer groente en fruit (en zonodig Basenpoeder) en meer eiwitten (Proteinepoeder) en daarnaast een supplement met mineralen (Multi Mineral Forte). Werk daarnaast aan krachttraining (in sportschool of ander zwaar lichamelijk werk) en stressvermindering.
  • Bij herstel van kraakbeen: aanpassing voeding; meer groente en fruit (en zonodig Basenpoeder), een supplement met mineralen (Multi Mineral Forte) en daarnaast Glucosamine plus. Werk daarnaast aan krachttraining (zie hierboven), stressvermindering en drink veel water om het uitgedroogde kraakbeen te helpen herstellen.
  • Bij herstel van de botten: aanpassing voeding; meer groente en fruit (en zonodig Basenpoeder), een supplement met mineralen (Multi Mineral Forte) en daarnaast Osteonyl. Werk ook hier aan krachttraining (zie boven) en stressvermindering.

  Genevieve en Jantsje         Reacties (2)

Reacties (2)

Geen reacties gevonden.

Meer reacties
Om u zo goed mogelijk te kunnen helpen, maken we gebruik van cookies. We stellen uw toestemming hiervoor zeer op prijs!