Met sappen en smoothies krijg je op een eenvoudige manier (en tussendoor) een behoorlijke dosis voedingsstoffen binnen. Handig vooral wanneer je eens geen tijd of zin hebt om te koken.

Het is handig om een sapcentrifuge en een blender in huis te hebben. Je gebruikt dus vele soorten groenten en fruit en in principe kun je zelf je recepten maken, door van alles met elkaar te combineren. Groenten zijn vaak iets bitter, maar met wortelsap wordt het weer iets zoeter. Fruit maakt ook zoet, maar hiermee krijg je natuurlijk ook veel suikers binnen. Onbeperkt fruit eten is niet aan te raden. Het lichaam kan hierop reageren door het bloedsuikergehalte te laten stijgen. Dit kun je compenseren met wat vetten of eiwitten, zoals avocado of bijvoorbeeld hennepzaad. 

Drink dus voornamelijk groentesap. Wortel, komkommer en bleekselderij zijn prima basisingredienten, maar ook sla en spinazie zijn geweldig. Als je wortel in je smoothie wilt gebruiken, gebruik dan eerst de sapcentrifuge om het sap uit de wortel te halen. Meng het daarna met de overige ingredienten in de blender. Dit is omdat het anders een veel te dikke prut wordt en niet drinkbaar is. Wortel bevat immers veel vezels.

Smoothies en sappen drink je bij voorkeur als ontbijt of als tussendoortje. Je helpt de darmen 's ochtends op gang te komen en gedurende de dag stabiliseer je je suikerspiegel, waardoor je geen last hebt van energiedipjes.

Belangrijke tip: speel met de ingredienten en vooral met de superfoods; chiazaad, bijenpollen, hennepzaad, kokos, gember, chlorella, maca, mangosteen, goji, gerstegras, Alkagreens, inca, etc. Ontdek je eigen favoriete recept en maak deze wereldkundig!
Om u zo goed mogelijk te kunnen helpen, maken we gebruik van cookies. We stellen uw toestemming hiervoor zeer op prijs!