Twee weken geleden rolden we plotseling van de zomer in de herfst. Ik was er nog helemaal niet klaar voor en protesteerde hevig van binnen. Mijn poes protesteerde mee door klaaglijk te miauwen en onrustig te wachten op een beetje zon in de huiskamer. Ik maakte een aantal verkeerde keuzes en al snel raakte ik flink uit balans; ik werd moe, labiel, onrustig en prikkelbaar. Om me heen zag ik anderen ook uit balans raken. Toen ik erdoor werd stilgezet realiseerde ik me dat ik dit wel vaker heb meegemaakt, maar dat ik het nooit zo bewust heb gekoppeld aan de herfst, een seizoenswisseling, een overgang. Ik besloot op zoek te gaan naar oorzaken van deze ‘herfstblues’ en naar manieren om hier mee om te gaan.
 

Ik herinnerde me de drie principes van de Ayurveda. Kortgezegd gaat het bij een seizoenswisseling om een teveel aan Vata (beweging). Er is immers een overgang naar andere temperaturen, planten sterven af en er is meer wind. Ons lichaam gaat mee in die overgang en dat merken we; we ervaren meer onrust, en er kunnen, naast psychische en emotionele problemen, ook spier- en ademhalingsproblemen ontstaan. We kunnen die zelf best goed opvangen als we hierin meebewegen. De eerste stap is dus het bewust worden van wat er gebeurt.

Hieronder enkele tips:

  1. Ga ‘s avonds in een warm bad, bijvoorbeeld met Epsomzout. Dit zout maakt lekker warm, zorgt voor een ontspannen slaap en het aanwezige magnesium helpt spieren te ontspannen en allerlei processen in het lichaam te optimaliseren. Voeg wat lavendelolie toe en het effect is nog groter. En met een ontspanningsmuziekje erbij kun je een ultiem oplaadmoment creëren.
  2. Zorg dat je het niet koud krijgt, dus zoek je winterkleding op en trek alvast wat warmere kleding aan. Gember
  3. Doe meer met verwarmende kruiden (kaneel, gember, nootmuskaat, kardemom). Voeg deze kruiden eens toe aan gekookte appeltjes en je hebt een prima tussendoortje of bijgerecht.
  4. Zin om te snacken? Neem zoute amandelen, dadels of een banaan. Zoete en zoute voeding helpt, omdat het aardend werkt. Als noot kun je het beste voor amandelen kiezen.
  5. Drink veel warme dranken, zoals kruidenthee. Een echte aanrader is Vata-thee.
  6. Kook vooral stevige, warme maaltijden. Bijvoorbeeld havermoutpap als ontbijt (desnoods met rijst- of amandelmelk) en stamppot of pasta in de middag of avond.
  7. Gebruik meer gezonde vetten dan normaal. Deze helpen te balanceren. Denk aan bijvoorbeeld kokosolie, olijfolie of sesamolie. Gebruik deze in de keuken of om jezelf te masseren.
  8. Doe een beetje venkelolie op een tissue en leg deze in je woon- en/of slaapkamer. Venkel brengt Vata tot rust en is een heerlijke geur om in te verblijven.
  9. Houd vaste bedtijden aan en zet de televisie eens (eerder) uit. Een kaarsje aansteken en een boek lezen of muziek luisteren is een goed alternatief.
  10. Vermijd koude dranken, zwarte thee en koffie, salades, rauwkost, kool, ijs, bonen, broccoli crackers, chips en cornflakes.
  11. Ondersteun jezelf met een multivitamine. De R zit immers weer in de maand!
  12. Keer weer een beetje naar binnen. Mindfulness of meditatie kan helpen.
  13. En als laatste: probeer te genieten van die spaarzame zonnige momenten en de schoonheid van de herfst.
 

Dus eigenlijk zijn deze tips helemaal niet moeilijk, het is hooguit een kwestie van er even bij stilstaan. Even tijd besteden aan jezelf. Is dat eigenlijk niet heel lekker?

 

Ik heb in elk geval erg genoten van de havermout, de warme kaneel-appeltjes, de badmomenten en de kaarsjes.

En... inmiddels gaat het weer wat beter met me.


Is de herfst toch eigenlijk ook niet een beetje leuk?

Bekijk alle geadviseerde producten in de overzichtspagina.

 

      18-10-2013 11:22     Reacties ( 0 )
Reacties (0)

Geen reacties gevonden.

Om u zo goed mogelijk te kunnen helpen, maken we gebruik van cookies. We stellen uw toestemming hiervoor zeer op prijs!