Optimale benutting van je brein – meer gedaan en minder stress Hoe vaak heb je wel niet het gevoel dat je met iemand aan het praten bent en dat er door je hoofd allerlei gedachten heen gaan, bijvoorbeeld dat je nog een to-do lijstje moet afwerken? Hierbij baal je dat je steeds afdwaalt en geen oprechte aandacht voor de ander hebt. Ik denk dat voor velen deze situatie heel herkenbaar is. 

Waarom vertonen wij dit soort gedrag en hoe lossen wij dit op? 

Te weinig prikkels

Onze hersenen denken sneller dan dat wij ze gebruiken [1]. In het verleden werd vaak beweerd dat wij maar 10% van onze hersenencapaciteit benutten, echter is dit idee sterk verouderd. Elke hersencel, of neuron, in ons brein is namelijk continu actief [2]. Het nadeel hiervan is dat onze hersenen altijd op hun top van hun kunnen functioneren [1]. Als een taak simpel, traag of saai is, dan vraagt dat maar een deel van onze hersencapaciteit, terwijl ze 100% functioneren. Hierdoor gaan we onbewust op zoek naar andere prikkels om dit gat op te vullen, waardoor we afgeleid raken. Het is dan zaak om de taak prikkelender te maken, of om er iets simpels naast te doen (taak die geen bewuste aandacht vergt), om deze leemte op te kunnen vullen en om afleidende gedachten te kunnen blokkeren.

Te veel prikkels

We kennen allemaal wel het gevoel dat onafgeronde taken door ons hoofd rondspoken en op elk willekeurig moment naar boven kunnen komen, waarbij onze focus versnipperd. Na een wisseling van een taak kost het ons meer moeite om ons weer op de huidige taak te kunnen focussen. Met gerichte aandacht krijgen wij veel meer gedaan, zorg dus dat de taakwisselingen zoveel mogelijk worden geminimaliseerd.

Te weinig opgeladen

Om te kunnen focussen heb je twee basis neurotransmitters nodig, genaamd: noradrenaline en acetylcholine [1]. Die brandstof raakt gedurende de dag op, waardoor je steeds lastiger je aandacht kan vasthouden. Om deze brandstof te kunnen aanvullen moeten we naar onze tankstation van de hersenen: ‘’de default mode hersennetwerk’’ [3]. Dit station bereik je alleen, als er geen nieuwe informatie wordt opgenomen en er bewust wordt afgedwaald. Het is daarom van belang om geregeld rust te nemen, te pauzeren en dat ook goed te doen. Het lezen van Social Media berichten en het luisteren van podcasts is hierbij geen slimme break, aangezien onze hersenen hierbij weer nieuwe informatie moeten verwerken. Daarnaast zijn deze activiteiten zodanig ingericht, dat deze ons voorzien van het stofje, dat ons blij maakt, namelijk dopamine. Dit is een gevaarlijke tegenhanger, omdat door dit stofje voel je niet dat je eigen hersenen uitput. Zorg dus bij het opladen dat je lichaam geen nieuwe informatie hoeft op te nemen en er bewust kan worden afgedwaald. Een goed voorbeeld hierbij is wandelen in de natuur.

In de hedendaagse tijd hebben wij steeds meer te maken met een hoge werkdruk, waarbij wij ons onvoldoende opladen [1]. Elk leeg moment willen wij opvullen met onze telefoon (bijvoorbeeld voor een rood stoplicht; leeg perron; in de lift; etc.) of luisteren wij naar podcasts en muziek. Hierbij wordt er steeds meer ingeteerd op onze reserves en leven we steeds minder in het moment. 

Zorg dat je de leiding weer terugkrijgt over je brein, in plaats van dat je brein de leiding over jou heeft en zorg hierbij voor voldoende oplaadmomenten! Zo kan je op een goede manier je aandacht besteden aan dingen die voor jou echt van belang zijn.
 
[1]Mark Tigchelaar. Focus Aan/Uit. Eerste druk. Spectrum; 2019.
[2]Nienke van Atteveldt. Waarom we graag geloven dat we maar tien procent van ons brein gebruiken. Correspondent; 2014. Beschikbaar via: https://decorrespondent.nl/1535/waarom-we-graag-geloven-dat-we-maar-tien-procent-van-ons-brein-gebruiken/17530817480-018ada89
[3]Kohnstamm, G.A.. Over ons default mode hersennetwerk. De Psycholoog, vol. 52, iss. 6, (2017), pp. 47-52
  Wouter     25-08-2020 18:22     Reacties ( 0 )
Reacties (0)

Geen reacties gevonden.

Om u zo goed mogelijk te kunnen helpen, maken we gebruik van cookies. We stellen uw toestemming hiervoor zeer op prijs!